Forum Truck Service Trucks FanSite Strona Główna

Mercedes-Benz Actros: najoszczędniejsza seryjnie produkowana

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Truck Service Trucks FanSite Strona Główna -> Mechanika
Autor Wiadomość
Maniek
Admin
Admin



Dołączył: 24 Sty 2006
Posty: 3001
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: DBL Dolnyśląsk
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 22:51, 09 Lip 2009    Temat postu: Mercedes-Benz Actros: najoszczędniejsza seryjnie produkowana

Nowy Mercedes-Benz Actros wpisany zostanie do Księgi Rekordów Guinessa jako najoszczędniejszy samochód ciężarowy świata. Na torze w Nardo osiągnął średnie zużycie 19,44 l oleju napędowego na 100 km.
Jazda po torze Nardo trwała siedem dni, w czasie których Mercedes-Benz Actros przejechał 12 728,94 km. Zgodnie z regułami auto przewoziło 25 ton ładunku i poruszało się z przeciętną prędkością 80 km/h. Oznacza to, że ciężarówka zużywa mniej niż 0,8 l/tkm (20,5 l/100 km).

Wyniki testów są zachęcające tak dla producenta, jak i potencjalnych klientów z grona przewoźników, zwłaszcza przy stale wzrastających cenach paliw i coraz bardziej rygorystycznych przepisach dotyczących emisji CO2. W wypadku nowego Mercedesa Actros wynoszą one 20,5 g na tonę obciążenia i kilometr (g/tkm). Przy zwykłej eksploatacji zużycie paliwa największych składów na europejskich drogach wynosi 30-35 l/100 km, co oznacza emisje na poziomie 30-37 g/tkm.


Test na południowowłoskim torze Nardo przebiegał pod bacznym okiem specjalistów z niemieckiej spółki DEKRA. Osiągnięte dane porównano później z wynikami samochodów innych marek w celu porównania różnic w zużyciu paliwa przy codziennej eksploatacji na europejskich drogach.


Konwencjonalne samochody ciężarowe z silnikami wysokoprężnymi przeszły w ostatnich latach znacznym rozwojem technologicznym, dzięki któremu osiągnięto przede wszystkim oszczędności w zużyciu paliwa. Podczas gdy ciężarówki zużywają dziś o ok. 1/3 paliwa mniej, o podobną ilość zwiększyła się objętość przewożonego ładunku. Mercedes-Benz przyczynił się do tego swoją technologią BlueTec, która obniża ilość emitowanych substancji szkodliwych. W samochodach osobowych wprowadzany jest dopiero w ostatnim czasie, ale ciężarówek z tym systemem sprzedano już ponad 150 tys. Wprowadzenie nowych samochodów zaoszczędziło przewoźnikom corocznie ok. 1500-2000 l oleju napędowego na jeden samochód, zarazem obniżyły się emisje CO2. Zasług nie można odbierać również nowej automatycznej skrzyni biegów PowerShift, elektronicznie sterowanej pompie wodnej i układowi chłodzenia.


Test zużycia paliwa w nowym Actrosie pokazał również, które czynniki zwiększają zużycie paliwa w zwykłym ruchu ulicznym: słabo rozwinięta sieć dróg i wynikające z tego korki, przeciążanie, niedostateczna dbałość o stan samochodów oraz styl jazdy kierowców.


Test potwierdził również dane niemieckiego związku przemysłu samochodowego VDA. Według nich zużycie paliwa samochodu ciężarowego wzrasta aż trzykrotnie, jeśli kierowca musi z powodu różnych okoliczności na każdym kilometrze dwa razy zatrzymać samochód, zamiast aby cały czas jechał ze średnią prędkością 50 km/h. Niestety korki na drogach są na porządku dziennym.


Zapobiegać wypadkom i oszczędzać paliwo pomaga kolejny z przemyślanych systemów elektronicznych opracowanych przez spółkę Mercedes-Benz – aktywny asystent hamowania (ABA).


Obniżyć zużycie paliwa i emisje może pomóc również aplikacja aerodynamicznych akcesoriów i deflektorów wiatrowych na kabinie pojazdu. Mercedes-Benz oferuje również „supeszerokie” opony na tylną oś zamiast klasycznej pary kół. Potencjalna oszczędność paliwa w wysokości dwóch procent wyłącznie dzięki oponom została potwierdzona w czasie ich testów. Z drugiej strony niedostateczne ciśnienie w oponach może zwiększyć zużycie aż o 8 procent. Zwiększa się również ryzyko pęknięcia opony i spowodowania wypadku.


Spółka Mercedes-Benz organizuje szkolenia dla logistyków i kierowców, które mają nauczyć ich, jak oszczędzać paliwo. W szkoleniach corocznie bierze udział ok. 65 tys. osób.

Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Truck Service Trucks FanSite Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin